Achtergrondinformatie Social Big Data verkiezingen

Saxion en de Universiteit Twente lopen voorop in het systematisch onderzoeken van sociale media en politiek. Tijdens de Tweede Kamerverkiezingen in 2010 waren we de eerste die in Nederland kwamen met significante resultaten. Er is een positive relatie aangetoond tussen het sociale media gebruik van politici en het aantal behaalde stemmen voor 9 van de 16 partijen. De effectiviteit van het sociale media gebruik lijkt sterk af te hangen van de gekozen strategie, houding en de boodschap.

Met de op wetenschappelijke algoritmen gebaseerde softwaretool Social Indicator kunnen we invloed van diverse kandidaten vergelijken op basis van open en big data. Hieronder een voorbeeld van de actuele invloed van de Nederlandse lijsttrekkers en andere geselecteerde politici. De data van Facebook, Twitter en YouTube worden automatisch verwerkt. We doen handmatige analyses naar Instagram gebruik.

Ranking Naam Peildatum SMI Social Media Invloedscore (afgelopen 2 weken) Contributiescore (netwerkbereik) Participatiescore (mate gedeeld en interactie)
1 Geert Wilders 09/03/17 29602818 5080134 24522684
2 Alexander Pechtold 09/03/17 3496392 3023469 472923
3 Mark Rutte 09/03/17 2412973 2349461 63512
4 Jan Roos 09/03/17 2391540 458175 1933365
5 Ancilla van de Leest 09/03/17 1719102 528983 1190119
6 Tunahan Kuzu 09/03/17 1490456 375136 1115320
7 Lodewijk Asscher 09/03/17 1346254 1067670 278584
8 Thierry Baudet 09/03/17 1229813 141051 1088762
9 Jesse Klaver 09/03/17 1184178 516754 667424
10 Emile Roemer 09/03/17 930137 656931 273206
11 Jan Dijjkgraaf 09/03/17 879768 202050 677718
12 Marianne Thieme 09/03/17 563743 403489 160254
13 Kees van der Staaij 09/03/17 512686 238422 274264
14 Jeroen Dijsselbloem 09/03/17 449555 412999 36556
15 Sybrand Buma 09/03/17 340693 267704 72989
16 Gert-Jan Segers 09/03/17 286020 158690 127330
17 Jeanine Hennis 09/03/17 252310 241895 10415
18 Ronald Plasterk 09/03/17 195457 191820 3637
19 Arie Slob 09/03/17 135116 133584 1532
20 Sharon Dijksma 09/03/17 132995 122132 10863

Verantwoording

De algoritmen voor de berekening van de invloedscores staan beschreven in onderstaande artikelen. Met bijzondere dank aan collega's Heinze Havinga, Chintan Amrit, Jaap Reitsma, Femke Geerligs en vele anderen die bijdragen aan de social big data onderzoeken en de software engineering.

Effing, R., Van Hillegersberg, J., & Huibers, T.W.C. (2016). Social Media Indicator and Local Elections in the Netherlands: Towards a Framework for Evaluating the Influence of Twitter, YouTube, and Facebook. In M. Z. Sobaci (Ed.), Social Media and Local Governments SE – 15 (Vol. 15, pp. 281–298). Springer International Publishing. http://doi.org/10.1007/978-3-319-17722-9_15

Effing, R. (2014, November 12). The social media participation framework: studying the effects of social media on nonprofit communities. Ph.D. Thesis, University of Twente, Enschede, The Netherlands. Retrieved from http://dx.doi.org/10.3990/1.9789036537490

Effing, R., Hillegersberg, J., & Huibers, T. W. C. (2012). Measuring the Effects of Social Media Participation on Political Party Communities. In C. G. Reddick & S. K. Aikins (Eds.), Web 2.0 Technologies and Democratic Governance (Vol. 1, pp. 201–217). Springer New York. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4614-1448-3_13

Effing, R., van Hillegersberg, J., & Huibers, T. (2011). Social Media and Political Participation: Are Facebook, Twitter and YouTube Democratizing Our Political Systems? In E. Tambouris, A. Macintosh, & H. de Bruijn (Eds.), Electronic Participation (Vol. 6847, pp. 25–35). Springer Berlin / Heidelberg. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-23333-3_3